نوبل شیمی 2015

 نوبل شیمی 2015

جایزه نوبل شیمی امسال به پاس خدمات "توماس لیندال"، "پل مولدریچ" و "عزیز سانسار" برای مطالعه بر روی "مکانیسم ترمیم DNA" اختصاص یافت. آنها جایزه نوبل را برای نقشه برداری، در سطح مولکولی، از چگونگی تعمیر DNA های آسیب دیده و حفظ اطلاعات ژنتیکی، کسب کردند.
مطالعات آنها برای بررسی عملکرد سلول های زنده و همچنین توسعه در درمان سرطان، بسیار حائز اهمیت می باشد. DNA در بدن ما در معرض تخریب بوسیله نور فرابنفش، رادیکال های آزاد و عوامل سرطان زاست؛ و از طرفی خود مولکول DNA در حین کپی برداری و تقسیم بسیارناپایدار است. دلیل اینکه تمام مواد ژنتیکی در بدن ما از همدیگر نمی پاشند و به مواد شیمیایی مختلف تبدیل نمی شود، وجود یک سیستم مولکولی است که مرتبا بر عملکرد سلول ها نظارت و DNA های آسیب دیده را تعمیر می کند. نوبل سال 2015 به پیشتازان بررسی و مطالعه بر روی این چنین سیستمی تعلق گرفت.

منبع:
Nobel Prize

چرا در لوله ی پرتو کاتدی ؟

چرا در لوله ی پرتو کاتدی در صورت خروج کامل هوا ، پرتو کاتدی دیده نمی شود؟

در خلا مطلق نمی توان پرتو کاتدی تولید کرد. درواقع برای داشتن پرتوهای کاتدی لامپ تخلیه باید حاوی مقداری گاز باشد (هر چند خیلی کم ). زیرا همانطور که اشاره نمودید، الکترونها در اثر برخورد با مولکول های گازی ، آنهارا دچار برانگیختگی می کنند و باعث نورافشانی آنها می شوند. و ماده ی فلوئورسنت هم تنها سبب روشن شدن نقطه ی مقابل آند و همچنین سبب مرئی شدن پرتو نامرئی کاتد می شود. بنابراین اگر لامپ تخلیه گازی بیشتر از حد لازم خلا شود، نه یونهای مثبت ظاهر می شود و نه پرتوهای کاتدی .
البته باید فشار گاز خیلی کم باشد اما در یک محدود ی معین و اندک ، فشار گاز بیشتر یعنی وجود اتم های بیشتری که تابش می کنند بنابراین در یک محدوده ی کوچک، با افزایش فشار گاز درون لوله پرتو کاتدی، شدت رنگ نیز افزایش می یابد.وقتی مقدار گاز داخل لوله تخلیه الکتریکی کاهش می‌یابد، فضای تاریک کاتد ، بیشتر و ستون مثبت کوتاهتر و روشنایی آن کمتر می‌شود. با کاهش بیشتر فشار تابانی باز هم ضعیفتر می‌شود و شیشه لوله در مجاورت کاتد شروع به تابانی مختصری می‌کند. وقتی که فشار تا ۰.۰۰۱میلیمتر جیوه افت کند، تابانی گاز عملا متوقف می‌شود، درحالی که تمام سطح شیشه لوله ، نور درخشانی (معمولا سبز) گسیل می‌دارد.
اگر هوا باز هم با پمپ تخلیه بیشتر خارج شود، تابانی شیشه سبز ضعیف‌تر می‌شود. با شروع فشار از ۰.۰۰۰۰۱ تا ۰.۰۰۰۱ میلیمتر جیوه این تابانی بکلی محو می‌شود و تخلیه خاتمه می‌پذیرد.

مشاور تبیان


شیمی بوی بدن

 شیمی بوی بدن

بوی بدن ناشی از فعالیت یکسری باکتری ها ست که باعث تولید ترکیبات بودار می شوند. بعضی از مهمترین ترکیبات بودار در زیر لیست شده اند.

- بوی بد دهان ناشی از:
1. متان تیول که بویی مشابه سیر دارد
2. هیدروژن سولفید که بوی تخم مرغ گندیده می دهد
3. دی متیل سولفید که بوی شیرینی دارد
..........................
- بوی زیر بغل ناشی از:
1. 3-متیل2-هگزینوئیک اسید، بوی پوست بز
2. 3-متیل3-سولفانیل هگزان1-اُل، بوی مشابه پیاز
3. 3-هیدروکسی3-متیل هگزانوئیک اسید، بوی زیره
..........................
- بوی پا ناشی از: 
1. متان تیول، بوی مشابه سیر
2. پروپانوئیک اسید، بوی ترشی فاسد شده
3. ایزو والریک اسید، بوی پنیر فاسد شده
..........................
- بوی نفخ شکم ناشی از:
جالب اینکه بوی نفخ شکم ناشی از همان ترکیباتی است که باعث بوی بد دهان می شوند.
1. هیدروژن سولفید که بوی تخم مرغ گندیده می دهد
2. متان تیول که بویی مشابه سیر دارد
3. دی متیل سولفید که بوی شیرینی دارد